Efterfrågan som riktmärke

04 februari 2020
jonas olsson
Efterfrågan som riktmärke

Det finns många undersökningar som görs i syfte att förbättra kvaliteten på exempelvis produkter, tjänster och kundbemötande. Företagen vill självfallet veta vad deras kunder tycker, för att kunna anpassa sitt utbud eller sin kvalitet därefter. 

En del undersökningar görs genom personliga intervjuer, antingen per telefon eller i riktiga livet. Många företag delar ut enkäter via post, mail eller på olika platser där de hittar sin målgrupp. Allt fler företag använder sig emellertid av webbenkäter och tar hjälp av företag som samlar in så kallade panelundersökningar. På så vis kan många utveckla sina produkter eller tjänster och därigenom tjäna mer pengar.

 

Tjäna pengar på åsikter

Åsiktspaneler når ut till folket genom att man faktiskt kan tjäna pengar på att fylla i deras enkäter på nätet. Det är enkelt för de flesta människor att registrera sig och börja samla poäng för varje undersökning de väljer att fylla i. Samtidigt får de möjlighet att känna att de gör nytta, att deras tyckande har en betydelse. Det kan vara åsikter om allt från vilken resebyrå som erbjuder bäst service till vilket toalettpapper de föredrar. Ett exempel på en sådan panel är Exquiro Market Research, där panelisten kan tjäna pengar på åsikter om både reklam och produkter.

 

Poäng omvandlas till pengar

Som panelist har man ett konto där poängen man tjänat in sparas. När panelisten har nått upp till ett visst antal poäng kan hen välja och vraka bland många olika priser, såsom presentkort för butiker och evenemang, trisslotter, välgörenhet, eller pengar som sätts in på Paypal-kontot. 

De flesta undersökningar tar ca 3–15 minuter att genomföra och man kan svara på frågorna i sin egen takt, oavsett om man ligger och drar sig i sängen på morgonen eller om man sitter på toaletten och känner sig rastlös. Att göra Panelundersökningar är därför ett enkelt sätt att tjäna lite extra pengar.

Fler nyheter