Försäkringar och invaliditetsintyg
Om man nu skadat sig, det har gjort ont och man har inte kunna jobba och leva som vanligt så är det i alla fall bra att man kan lämna invaliditetsintyg till försäkringsbolaget och få pengar. Det är så många papper som skall in när man skadat sig. Papper som man kanske aldrig har fyllt i förut, och det tar tid. Man skall dessutom hinna gå på läkarbesök och rehabilitering.
Kanske man inte kan röra sig som man brukar och är beroende av andra för att förflytta sig. Livet blir väldigt annorlunda och man kanske stannar upp och tänker efter på hur man egentligen vill ha det. När man är rörelsehindrad på ett eller annat sätt kommer man i kontakt med helt nya människor också. Man får hjälpande händer, träffar andra i samma situation och får höra många olika livshistorier. Då får man också råd om hur man bäst skall hantera sin situation och alla de där pappren.
Ett av de papper som försäkringsbolaget vill ha efter ett tag är Invaliditetsintyg. Då är det bra om man får tips om hur man skaffar ett sådant.
Ett invaliditetsintyg utfärdas av en legitimerad ortoped
En mottagning som utfärdar invaliditetsintyg gör en noggrann undersökning som tar mellan 30-60 minuter. Det underlättar om läkaren som utför undersökningen också har erfarenhet av att operera liknande skador. Erfarenhet gör det lättare att avgöra hur lång tid återhämtningen kommer att ta.
En klinik som specialiserar sig på ortopedisk verksamhet vet vilken information det intyg som skrivs skall innehålla. Försäkringsbolaget använder sedan detta för att avgöra hur ersättningen för skadan skall betalas ut. Att få en skriftlig bedömning som har all viktig information redan från början är bra. Det kan annars bli fördröjning om pappret behöver kompletteras och då uteblir också ersättningen. Undersökningen och intyget kostar i regel ingenting.